در سند صلح عمری با حق فسخ و حق انتفاع برای مصالح تا زمان حیات وی گواهی مالیاتی فیزیکی از اداره امور مالیاتی اخذ لکن اداره امور مالیاتی از این بابت مالیاتی از مودی دریافت ننموده است حال با توجه به این موضوع : الف-برای فسخ این سند در کمتر از شش ماه از تاریخ تنظیم سند یا بیشتر از شش ماه تاریخ تنظیم سند آیا گواهی مالیاتی از لازم می باشد یا خیر ؟ ب: برای تنظیم اقرارنامه اسقاط شرط فسخ حق انتفاع برای مصالح آیا اخذ گواهی مالیاتی از اداره امور مالیاتی لازم می باشد یا خیر؟ ج:اگر مصالح فوت نماید و متصالح قصد انتقال سند را داشته باشد ، آیا استعلام دارایی باید به صورت فیزیکی به اداره امور مالیاتی ارسال شود یا از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد؟(سردفتر اسناد رسمی 141 کرج)

آذر 11, 1403
16 بازدید

پاسخ دفتر حقوقی و حمایت قضایی الف:مطابق ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و ماده 9 آیین نامه اجرایی آن تکلیف استعلام از مرجع مالیاتی توسط دفاتر اسناد رسمی صرفا” در خصوص انتقال عین اراضی و املاک بوده و فسخ اسناد از دایره شمول آن خارج است.ضمنا” رای وحدت رویه کانون […]

پاسخ دفتر حقوقی و حمایت قضایی

الف:مطابق ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و ماده 9 آیین نامه اجرایی آن تکلیف استعلام از مرجع مالیاتی توسط دفاتر اسناد رسمی صرفا” در خصوص انتقال عین اراضی و املاک بوده و فسخ اسناد از دایره شمول آن خارج است.ضمنا” رای وحدت رویه کانون سردفتران و دفتریاران به شماره 855/96001 مورخه 08/03/1396 مندرج در ردیف 244 مجموعه بخشنامه های ثبتی نیز موید همین نظر است.

ب: در هیچ یک از قوانین و مقررات موضوعه برای تنظیم سند اقرارنامه اسقاط شروط حق فسخ و انتفاع تکلیفی بابت استعلام از مرجع مالیاتی برای دفاتر اسناد رسمی وضع نگردیده است.

ج: آنچه مطابق قوانین و مقررات فعلی خصوصا” تبصره 2 ماده 4 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول برای دفاتر اسناد رسمی تکلیف  است، اخذ استعلام از مرجع مالیاتی در موارد معینه و از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد است و با وضع مقرره فوق الذکر دفاتر اسناد رسمی در خصوص  اموال غیر منقول  تکلیفی به استعلام فیزیکی از اداره امور مالیاتی ندارند.

برچسب ها